شنبه 08 اردیبهشت 1403

مصاحبه راه پرداخت با دکتر مصطفی امینی و میثم فقیهی در مورد وضعیت امضای دیجیتال و چالش‌های توسعه‌ای آن در کشور

  • 01 آبان 1402
  • 15:17
  • 0 دیدگاه
  • 330 بازدید
  • Article Rating
مصاحبه راه پرداخت با دکتر مصطفی امینی و میثم فقیهی در مورد وضعیت امضای دیجیتال و چالش‌های توسعه‌ای آن در کشور

دکتر مصطفی امینی، مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین در این مصاحبه گفتند: مفهوم امضای دیجیتال باید ذیل مفهوم کلان‌تری که هویت دیجیتال است،‌ معنا و بررسی شود و تحقق آن علاوه‌بر بهبود تجربه کاربری افراد، قدم بزرگی در راستای توسعه اکوسیستم هویت دیجیتال نیز خواهد بود. امضای دیجیتال یکی از موضوعات کلیدی در اقتصاد دیجیتال ایران است که افزایش سرعت پیشرفت آن و کاربستش در صنایع گوناگون به‌معنای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور است. امضای دیجیتال در ایران با فرازونشیب‌های زیادی مواجه بوده و طی سال‌های گذشته نهادهای حاکمیتی بر سر اینکه کدام‌‌یک متولی اصلی آن باشند، با یکدیگر درگیر بوده‌اند و همین امر باعث شده که تا مدت‌ها از امضای الکترونیک فراتر نرویم. با این وجود، طی دو سال گذشته تعیین تکلیف‌های لازم برای عهده‌دار شدن وظایف مربوط به این حوزه صورت گرفت و راه را برای مجموعه‌ای از خدمات نوآورانه دیگر باز کرد و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که امضای دیجیتال در ایران رو‌به‌جلو است و می‌توان از استقرار چهارچوب اعتماد دیجیتال، تأیید اسناد حقوقی- تجاری، کاهش جعل امضا و در نهایت کاهش احتمال انکار امضای دیجیتال صحبت کرد. با این وجود، برای افزایش درجه اطمینان‌پذیری خدمات‌مان به کمک رگولاتور نیاز داریم و علاوه بر بانک مرکزی و وزارت صمت که قبول مسئولیت کرده‌اند، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به‌عنوان رگولاتور اپراتورهای مخابراتی باید وارد میدان شود.

در ادامه بیان داشتند که ما کارمان را از خدمات مبتنی بر امضای گرم شروع کردیم و با گذر از خدمات مبتنی بر امضای الکترونیک به خدمات مبتنی بر امضای دیجیتال رسیدیم و حالا می‌توان گفت که مقدمات جهش به سمت توسعه کل اکوسیستم فراهم شده است. همچنین، وضعیت گذشته، حال و آینده امضای دیجیتال را ذیل موضوع مدیریت هویت دیجیتال بررسی کرده و توضیح دادند که باید امضای دیجیتال را در نسبت با کاربردهای متنوع آن و در پیوند با مفهوم هویت دیجیتال و فعالیت‌های روزانه کسب‌وکارها و آحاد مردم بررسی کرد. وقتی از منظر نظام جامع مدیریت هویت دیجیتال به قضیه نگاه کنیم، نسبت بین امضای دیجیتال و تجربه مشتری نیز معنا پیدا می‌کند و مشهود می‌شود. در واقع باید از این مفهوم در یک بافتار صحبت کنیم؛ رفتاری که با توسعه اقتصاد دیجیتال پیوند تنگاتنگی دارد.

دکتر امینی چالش‌های اصلی توسعه امضای دیجیتال در ایران را به دو دسته اصلی تقسیم نموده و توضیح می‌دهند که گرچه در حال حاضر به بلوغ اولیه رسیده‌ایم، اما تا رسیدن به بلوغ کامل و هم‌پیمانی امضای دیجیتال و هویت دیجیتال راه زیادی داریم. عمومی‌سازی امضای دیجیتال برای همه افراد و کاربست آن در زنجیره‌های ارزش کسب‌وکارها و هر جایی که اسناد و اوراق آنها به اعتبار حقوقی نیاز دارد، از جمله چالش‌های پیش روی ما برای توسعه این خدمت است.

ایشان توسعه پلتفرم‌های هم‌پیمانی هویت دیجیتال در کشور را اقدام مهمی می‌دانند که موجب می‌شود از سطح نظام جامع هویت دیجیتال به سطح اکوسیستم هویت دیجیتال ارتقاء پیدا کنیم. در کنار تلاش‌های فناورانه و حقوقی که برای توسعه امضای دیجیتال در ایران انجام می‌شود، نهادهای فرهنگی باید روی برساخت فرهنگ استفاده از چنین خدماتی کار کنند.

در پایان، دکتر امینی بیان کردند که توسعه امضای دیجیتال به‌مثابه توسعه اکوسیستم هویت دیجیتال است و نتیجه این توسعه چیزی جز توسعه اعتماد دیجیتال نخواهد بود.

آقای میثم فقیهی،‌ مدیرعامل شرکت شاکیلید نیز در این گفتگو بیان داشتند که مهم‌ترین چالش کنونی امضای دیجیتال در ایران کمبود شرکت‌های ارائه‌دهنده و نبود خدمات متنوع است و باید با کانالیزه‌شدن امضای دیجیتال و فروکاست آن به حوزه‌های محدود مقابله کرد ...

خیرالنسا همتی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.